Fiat Panda II (2003 - teraz)

Na rynku wtórnym Fiat Panda II kosztuje od 5.000 do 25.000 złotych *


nasza ocena: 3.50

Projekt początkowo istniał pod nazwą Gingo (FIAT 169), jednak po protestach koncernu Renault (nazwa zbyt podobna do modelu Twingo) nazwa została zmieniona. Pierwszą odsłoną dla nowego modelu był salon w Bolonii w 2002 roku. Fiat zaprezentował tam koncepcyjne auto o roboczej nazwie Simba/New Small.

Panda drugiej generacji, zwana też Panda Nuova, zadebiutowała w 2003 roku. W listopadzie 2003 roku międzynarodowe jury konkursu "Car of the Year", wybrało Fiata Pandę Samochodem Roku 2004. Produkowana była wyłącznie przez spółkę Fiat Auto Poland w Polsce, w fabryce w Tychach. W palecie Fiata mieści się poniżej modelu Punto. Na niektórych rynkach zastąpił, oprócz Pandy I, również Fiata Seicento. Napędzany jest silnikami benzynowymi, czterocylindrowymi o pojemnościach: 1108 cm³ (54 KM), 1242 cm³ (60 KM), oraz silnikiem diesla o pojemności 1248 cm³ i mocy 70 KM.

W 2003 roku na 73. salonie w Genewie zaprezentowano rekreacyjną wersję - Marrakech.

Projektanci stworzyli samochód terenowy typu "dune buggy", a więc otwarte nadwozie, drzwi pozbawione szyb, orurowanie chroniące pasażerów. Jego wymiary zewnętrzne wynoszą: długość 3,57 m, szerokość 1,61 m, wysokość 1,48 m. W pokonywaniu pustynnych wydm pomaga napęd czterech kół ze sprzęgłem wiskotycznym a także 16-calowe koła z ogumieniem w rozmiarze 205/50.

Jesienią 2004 roku zaprezentowano Pandę 4x4, wersję z napędem na cztery koła. Dostępna jest z mocniejszym silnikiem benzynowym 60KM i od wiosny 2005 roku z turbo-dieslem 70KM. W dniu 3 września 2004 w zakładzie w Tychach, po 16 miesiącach od wprowadzenia na linię montażową, został wyprodukowany 250 000 model Pandy. Auto przyspiesza od 0 do 100 km\h w 20 sek.

W 2005 roku pokazano Pandę 4x4 Cross, wersję z napędem na cztery koła oraz blokadą mechanizmu różnicowego. Dostępna jest z silnikiem benzynowym i z dieslem.

W październiku 2005 roku wyprodukowano półmilionowy egzemplarz Pandy. Była to Panda Emotion w kolorze jasnoniebieskim z silnikiem wysokoprężnym 1.3 MultiJet.

Latem 2006 roku przeprowadzono minimalną modernizację przodu nadwozia (atrapy) oraz wprowadzono do sprzedaży sportową wersję 100HP z silnikiem 1.4 16V o mocy 100KM, jesienią wprowadzono wersję zasilaną gazem ziemnym CNG. Rozpoczęła się także faza testowa Pandy Hydrogen to prototyp samochodu napędzanego systemem ogniw paliwowych (fuel cells) na paliwo wodorowe. Silnik osiąga maksymalną moc 60 kW, dzięki czemu samochód może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h przy przyspieszeniu od 0 do 50 km/h w 5 sekund. Pojemność zbiornika wodoru w Pandzie Hydrogen zapewnia przejechanie ponad 200 km w cyklu miejskim.

Na IAA we Frankfurcie nad Menem, we wrześniu 2007 zaprezentowano ekologiczną wersję Pandy, której emisja CO2 została zmniejszona do 69 g/km. 5 września 2007 wyprodukowano milionową Pandę. Była to Panda 4x4 Climbing z benzynowym silnikiem 1.2.

21 lipca 2009 roku fabryka w Tychach wyprodukowała 1,5-milionowy egzemplarz Fiata Pandy (niebieska Panda Emotion z dieslem 1.3), a 4 lipca 2011 roku 2-milionowy (czerwona panda 4x4 Cross z silnikiem 1.3 MultiJet o mocy 75KM). Od rozpoczęcia produkcji w 2003 do Polski trafiło tylko 115 465 sztuk. 1 884 535 egzemplarzy (94,2%) zostało wyeksportowanych do 74 państw świata.

Produkcja następnej (trzeciej) generacji Fiata Pandy została ulokowana w fabryce w Pomigliano d'Arco koło Neapolu, w zamian za produkowany dotychczas w Termini Imerese na Sycylii model Lancia Ypsilon.

Na początku 2012 roku ze względu na wprowadzenie Pandy III producent zmienił nazwę modelu II generacji na Fiat Panda Classic. W drugiej połowie 2012 roku, zapowiedział zakończenie produkcji modelu pierwszej generacji Pandy w Tychach z końcem 2012 roku.

20 grudnia 2012 roku z taśm produkcyjnych w Tychach zjechał ostatni egzemplarz Fiata Pandy II.

Zdjęcie

Spalanie

Van

silnikspalanie w mieściespalanie średniespalanie w trasie
manualautomatmanualautomatmanualautomat

Silniki benzynowe (7) - zużycie paliwa

1.4 CNG 70KM5,00-4,00-3,25-
1.4 78KM7,75-6,00-5,00-
1.2 CNG 60KM8,00-6,25-5,25-
1.2 4x4 60KM8,00 (4x4)-6,50 (4x4)-5,75 (4x4)-
1.2 16V 60KM7,00-5,50-4,75-
1.2 69KM6,50-5,00-4,00-
1.1 54KM7,25-5,75-4,75-

Silniki diesla (2) - zużycie paliwa

1.3 Multijet 16V 75KM5,25
6,50 (4x4)
-4,25
5,00 (4x4)
-3,50
4,00 (4x4)
-
1.3 4x4 JTD Multijet 70KM7,00 (4x4)-5,25 (4x4)-4,50 (4x4)-

Hatchback 5d

silnikspalanie w mieściespalanie średniespalanie w trasie
manualautomatmanualautomatmanualautomat

Silniki benzynowe (5) - zużycie paliwa

1.4 16V 100KM8,75-6,50-5,25-
1.2 MPI 4X4 60KM8,00 (4x4)-6,50 (4x4)-5,75 (4x4)-
1.2 MPI 69KM6,50-5,00-5,00-
1.2 69KM6,50-5,00-4,00-
1.1 MPI 54KM7,25-5,75-4,75-

Silniki diesla (3) - zużycie paliwa

1.3 Multijet 16V 75KM5,25-4,25-3,50-
1.3i 16V Multijet 4X4 70KM7,00 (4x4)-5,25 (4x4)-4,50 (4x4)-
1.3i 16V Multijet 75KM5,25-4,25-3,50-

Fiat Panda forum

* Ceny samochodów na rynku wtórnym obliczane są na podstawie cen z ogłoszeń znalezionych w ogólnodostępnych, popularnych portalach ogłoszeniowych.